Dvoustopá vozidla

Dvoustopá vozidla

Tato vozidla, jsou vybavena více než dvěma koly, která jsou umístěna za sebou a tvoří vedle sebe 2 stopy.

Dvoustopá motorová vozidla se dělí na:

Osobní automobily s uzavřenou karoserií

  • Tudor - dvoudveřová karoserie se čtyřmi sedadly umístěnými ve dvou řadách

Obr. 1: Tudor

  • Sedan – čtyřdveřová karoserie s nejméně čtyřmi sedadly umístěnými ve dvou řadách s nerozděleným vnitřním prostorem

Obr. 2: Sedan

  • Limuzína – nejméně čtyřdveřová karoserie šestimístná, obvykle s rozděleným vnitřním prostorem, který je oddělen přepážkou

Obr. 3: Limuzína

  • Kupé - dvoudveřová karoserie se dvěma či třemi sedadly umístěnými v jedné řadě. V zadní části vozidla je velký prostor pro zavazadla

Obr. 4: Kupé

  • Kombi - obvykle čtyřdveřová karoserie s pátými zadními dveřmi. Pro zvětšení úložného prostoru jsou zadní sedadla sklopná, tím dojde ke zvětšení prostoru pro převoz nákladu. Sedadla jsou umístěna ve dvou řadách.

Obr. 5: Kombi

Osobní automobily s měnitelnou karoserií

  • Kabriolet – nejméně čtyřmístná karoserie se sedadly ve dvou řadách, vybavená čalouněnou sklápěcí střechou. Umístění sedel je ve dvou řadách. Přední sklo je pevné, dveřní a boční skla se zasunují s rámy, popř. jsou rámy odnímatelné.

Obr. 6: Kabriolet

  • Polokabriolet – stejně jako u kabrioletu je karoserie nejméně čtyřmístná, se sedadly ve dvou řadách. Čelní, dveřní a okenní rám je však pevný. Střecha opět čalouněná - skládací

Obr. 7: Polokabriolet

  • Roadster-kabriolet - dvou až tří místná karoserie se sedadly v jedné řadě; za sedadly se nachází velký prostor pro zavazadla. Stejně jako u kabrioletu jsou skla společně s rámy spouštěcí, kromě čelního skla, zde je rám pevný

Obr. 8: Roadster-kabriolet

Osobní automobily s otevřenou karoserií

  • Turer - nejméně čtyřmístná karoserie se sedadly ve dvou řadách. Střecha je plátěná, sklápěcí. Čelní rám s oknem lze sklopit, dveřní a boční okna lze odejmout

  • Roadster - dvou až tří místná karosérie se sedadly v jedné řadě. Střecha je obvykle sklápěcí plátěná, někdy je pevná. Dveřní a boční skla lze odejmout, čelní sklo s rámem je obvykle sklopné.

Obr. 9: Roadster

Autobusy

  • Minibus – osobní automobil pro 6 až 9 osob, včetně řidiče

Obr. 10: Minibus

  • Městský – je určený pro větší počet osob, sedících či stojících. Vozidlo je obvykle vybaveno třemi dveřmi, sedadla jsou umístěna příčně, ale jejich orientace může být různá

Obr. 11: Městský autobus

  • Linkový – uspořádání je podobné jako u městského autobusu, je zde však větší počet míst pro sedící cestující, ale počítá se i se stojícími cestujícími. Sedadla jsou umístěna čelně, ve směru jízdy. Karoserie má jedny nebo dvoje dveře

Obr. 12: Linkový autobus

  • Dálkový – provedení je totožné jako u linkového autobusu, ale podstatný rozdíl je v komfortu vybavení. Je určen jen pro sedící cestující, má menší obsazení než linkový autobus

Obr. 13: Dálkový autobus

  • Kloubový – karoserie je ze dvou částí, spojených měchem. Strojový spodek je vybaven točnicí či kloubem. Jednotlivé části nelze použít samostatně

Obr. 14: Kloubový autobus

Užitková vozidla - dodávkové automobily

  • Pikap - otevřený, pevný, ohraničený prostor tvoří ložný prostor. Budka řidiče je uzavřená. V zadní části se nachází dveře, ložný prostor může být kryt plachtou či snímatelnými oblouky

Obr. 15: Pikap

  • Valníkový – na rozdíl od pikapu je ložný prostor stále otevřený, čela a bočnice jsou sklápěcí či odnímatelné

Obr. 16: Valníková dodávka

  • Skříňový – zde je společný prostor pro obsluhu i náklad, který ale může být rozdělený

Obr. 17: Skříňová dodávka

Nákladní automobily

  • Valníkové – stejná konstrukce jako u dodávkových vozidel, podstatně se liší v užitné hmotnosti

Obr. 18: Nákladní valník

  • Se skříňovou nástavbou – skříňová část je umístěna na podvozku nákladního automobilu

Obr. 19: Nákladní se skříňovou nástavbou

  • Sklápěčkové – sklopná ložná plocha obvykle směřuje dozadu. Korba může být vybavena ochranným štítem

Obr. 20: Nákladní sklápěčkový

  • Speciální – jedná se o vozidla se speciálními nástavbami, jako jsou vozidla HZS, jeřáby či domíchávače apod.

Obr. 21: Nákladní speciální

Tahače

  • Přívěsové – vozidlo je vybaveno závěsným hákem pro připojení tažného vozidla

Obr. 22: Tahač přívěsu

  • Návěsové – vozidlo je vybaveno točnicí, na kterou se ukládá přední část návěsu

Obr. 23: Tahač návěsu

Traktory

Slouží k tažení či připojení různých nářadí, jako jsou pluhy, sekačky a další. Dělíme je na zemědělské a lesnické

 

Obr. 24: Traktor

Zdroje
  • JAN, Zdeněk, Bronislav ŽDÁNSKÝ a Jiří ČUPERA. Automobily 1: podvozky. 1. vyd. Brno: Avid, 2009. 228 s. ISBN 978-80-87143-03-2

Obrázky

Otestuj se

Test zde.