Struktura

Rámy

Rámy

  • Účelem rámu je spojit nápravy, nést karoserii a náklad a přenášet jejich hmotnosti na nápravy, nést hnací soustavy vozidla a v neposlední řadě přenášet hnací, brzdné a suvné síly
  • Rám je nosnou součástí vozidla a na něm jsou umístěny všechny komponenty včetně karosérie
  • Rámy najdeme především u nákladních vozidel, u osobních automobilů většinou plní funkci rámu samonosná karoserie
  • Rámy musí být dostatečně tuhé, pružné a pevné, ale i lehké a jejich konstrukce musí odolávat namáhání krutem i ohybem

Rámy pro automobily

Obdélníkový (žebřinový)

  • Rám tvoří dva podélníky a několik příček, které jsou spojeny nýtováním, svařením nebo šroubovými spoji
  • Podélníky bývají po délce různě vysoké a konce mohou být ohnuté pro snadnější montáž pérování vozidla

Obr. 1: Obdélnikový rám

Páteřový rám

  • Základní částí je páteřový nosník, který bývá v přední nebo v zadní části rozvidlený  pro uložení motoru,nebo rozvodovky, případně rozvodovky s výkyvnými polonápravami. Pro uchycení držáků, korby a dalších komponentů se využívá pomocný rám        

Obr. 2: Páteřový rám

Páteřový rám nástavný

  • Páteřový nosník (roura) je vpředu prodloužen motorem s převodovkou a vzadu rozvodovkou. Agregáty jsou připevněny pomocí šroubů přímo k rouře. Z důvodu vibrací, které vznikaly chodem motoru a přenášely se na rouru (zvýšený hluk), se tato konstrukce příliš neosvědčila. Středem nosníku vede spojovací hřídel. Výhodou tohoto rámu byla značná pevnost v krutu                           

           

 

 

 

 

 

Obr. 3: Páteřový rám nástavný

 Rám páteřový rozvidlený

  • Rozvidlení se využívá pro pružné uložení motoru a převodovky na jedné straně nebo také pro uložení rozvodovky na straně druhé. Díky pružnému uložení motoru je částečně odstraněna nevýhoda předchozí konstrukce

     

Obr. 4: Rozvidlený páteřový rám

Plošinový (podlahový) rám

  • Rám je předchůdcem samonosné karosérie. Základní plošina je vylisována z ocelového plechu, který je na svých okrajích zpevněn přivařenými podélníky a tento celek tvoří podlahu karosérie

Obr. 5: Plošinový rám

Příhradový rám

  • Rám se vyrábí svařením trubek, výlisků či profilů a jako celek tvoří prostorovou příhradovou konstrukci. Nejčastěji tento typ rámu najdeme u speciálních závodních automobilů a autobusů. Výhodou je pevnost, odolnost vůči krutu a ohybu a jeho nízká hmotnost. Nevýhodou je jeho složitost při výměně poškozené části, např. při havárii

Obr. 6: Příhradový rám

Křížový rám

  • Tento rám se již dnes nepoužívá. Skládal se ze dvou podélníků, které se středem k sobě přibližovaly a uprostřed byly svařeny. Jejich tvar tvořil písmeno X

Obr. 7: Křížový rám

Obvodový (perimetrický) rám

  • U tohoto rámu je střední část rozšířena na šířku karosérie. Přední a zadní část rámu je zúžena a jsou zde uloženy nápravy automobilu

Obr. 8: Obvodový rám

Rám smíšený

  • Jedná se o rám, který je jako celek tvořen několika druhy rámů (příhradovým, prostorovým         a  žebřinovým. Tato kombinace se používá hlavně u autobusů

Obr. 9: Smíšený rám

Rám pomocný

  • Tento druh rámu se používá tam, kde je zapotřebí uchytit nějaký větší celek, jako je např. přídavná převodovka. Pomocný rám je přichycen k nosnému rámu

Rámy pro motocykly

Rám otevřený

  • Používá se pro malé a střední motocykly. Spojením motoru a rámu pomocí šroubů dojde k jeho ucelenému zpevnění

Obr. 10: Otevřený rám

Uzavřený rám

  • Rám se používá pro lehčí a střední motocykly a jeho konstrukce je pevnější než u předchozího rámu. Pro silnější motocykly se používají dvojité uzavřené rámy

Obr. 11: Uzavřený rám

Rámy z lehkých slitin

  • Většina nových závodních motocyklů používá hliníkový rám – takzvaný DELTABOX. Od hlavy řízení prochází dva nosníky kolem motoru a končí u čepu zadní kyvné nápravy. Rám je levný, má malou hmotnost a velkou tuhost

Obr. 12: Rám z lehkých slitin

Vývojové koncepce motocyklů

  •  Rám je vyroben z karbonových vláken a slitiny lehkých kovů. Jedná se o motocykl AUDI s motorem Ducati

Obr. 13: Vývojová koncepce rámu

Rámy traktorů

Monobloková konstrukce

  • U kolových traktorů zpravidla rám nenajdeme, protože jsou zkonstruovány jako monoblok
  • Monoblokem rozumíme vzájemně spojené konstrukce motoru, převodové skříně a skříně zadní nápravy
  • U monoblokové konstrukce se používá doplňkových rámů pro zavěšení nářadí a různých nástaveb

Obr. 14: Monobloková konstrukce

Pomocný rám

  • Pro uložení přední nápravy a přídavného zařízení se používá pomocného rámu

Obr. 15: Pomocný rám

Obdélníkový rám – JCB Fastrac

  • Základní částí je obdélníková rámová konstrukce, na kterou jsou pomocí silných vodicích tyčí přichyceny obě odpružené nápravy. Tato konstrukce umožňuje bezpečně jezdit na silničních komunikacích rychlostmi kolem 65-80 km/hod.

Obr.16: Obdélníkový rám

Traktor JCB Fastrac – celkový pohled

Obr. 17: Celkový pohled - Traktor Fastrac

 

Zdroje

  • JAN, Zdeněk, Bronislav ŽDÁNSKÝ a Jiří ČUPERA. Automobily 1: podvozky. 1. vyd. Brno: Avid, 2009. 228 s. ISBN 978-80-87143-03-2

Obrázky

  • Hajný, Ladislav. Výukový materiál zpracovaný v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Číslo: VY_32_INOVACE_13_254.  Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0771. Zdroj: http://dumy.cz/stahnout/121471
  • Hajný, Ladislav. Výukový materiál zpracovaný v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Číslo: VY_32_INOVACE_13_255.  Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0771. Zdroj: http://dumy.cz/stahnout/121475
  • Hajný, Ladislav. Výukový materiál zpracovaný v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Číslo: VY_32_INOVACE_13_256.  Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0771. Zdroj: http://dumy.cz/stahnout/121477

Praktická ukázka

1. Diagnostika mechanických částí vozidla (ukázka zde).

Otestuj se

Test zde.

Logolink